ΑΛΛΑΓΗ ΣΑΜΠΡΕΛΑΣ

Αλλαγή σαμπρέλας - κάτι που ευχόμαστε να μην χρειαστεί να κάνουμε (ειδικά όταν είμαστε κάπου μακριά από το σπίτι μας) αλλά κάποια στιγμή δεν θα μπορέσουμε να το αποφύγουμε.
Τι θα χρειαστούμε :
- Κουταλάκια (εξωλκείς ελαστικού) - Τουλάχιστον 2 κάποια λάστιχα ίσως χρειάζονται 3
- Τρόμπα ή αμπούλες
- Σαμπρέλα ή μπάλωμα - Εάν έχουμε ένα μικρό τρύπημα και σχετικά καινούρια σαμπρέλα μπορούμε να την μπαλώσουμε αλλιώς αντικαθιστούμε
*Υ.Γ. Εάν ο τροχός δεν διαθέτει σύστημα quick release θα χρειαστούμε και το αντίστοιχο κλειδί.
ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΤΡΟΧΟΥ
-Ξεκινάμε στερεώνοντας το ποδήλατο. ( Εάν δεν έχουμε σταντ μπορούμε να το κρεμάσουμε από την σέλα σε ένα μονόζυγο ή σε ένα γερό κλαδί. Εάν δεν υπάρχει τίποτα από τα δύο πρώτα αφαιρούμε τον τροχό και το ακουμπάμε προσεκτικά από την αριστερή μεριά. ΠΡΟΣΟΧΗ! Δεν ακουμπάμε το ποδήλατο από την δεξιά μεριά γιατί μπορεί να στραβώσουμε το νύχι ή και τον εκτροχιαστή. Δεν βάζουμε επίσης το ποδήλατο μας ανάποδα, όσο βολικό και να φαίνεται ΕΙΔΙΚΑ σε ποδήλατα με υδραυλικά δισκόφρενα!)
- Ανοίγουμε την δαγκάνα του φρένου ( δεν θα χρειαστεί εάν διαθέτουμε δισκόφρενα , u-brake ή campagnolo)
- Βάζουμε μικρό γρανάζι και μικρό δίσκο.
- Απασφαλίζουμε και αφαιρούμε τον τροχό. (Εάν δεν διαθέτουμε σύστημα quick release θα χρειαστούμε το αντίστοιχο γερμανικό κλειδί ή allen)
tip: εάν διαθέτουμε υδραυλικά δισκόφρενα, προσέχουμε να μην πατήσουμε το φρένο μετά από αυτό το βήμα!
ΑΦΑΙΡΕΣΗ ΕΛΑΣΤΙΚΟΥ
- Ξεκαλουπώνουμε το ελαστικό από το στεφάνι πιέζοντας το προς τα μέσα με τους αντίχειρες . Συνεχίζουμε την κίνηση σε όλη την έκταση του ελαστικού μέχρι να "ξεκουμπώσει" εντελώς από το στεφάνι.
-Βάζουμε το ένα κουταλάκι δίπλα από το ύψος της βαλβίδας, κάτω από το ελαστικό και το πιέζουμε ώστε να σηκωθεί το λάστιχο απ' το στεφάνι. Ασφαλίζουμε το κουταλάκι πάνω στην ακτίνα. Με το δεύτερο κουταλάκι επαναλαμβάνουμε την διαδικασία δεξιά ή αριστερά του πρώτου σε απόσταση μίας παλάμης. Εάν το λάστιχο είναι σκληρό θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε και τρίτο κουτάλι.
-Με το κουτάλι που βάλαμε τελευταίο ακολουθούμε τον κύκλο του στεφανιού μέχρι να απελευθερωθεί το ελαστικό πλήρως από την μια μόνο μεριά (δεν χρειάζεται να το βγάλουμε πάνω από τον τροχό)
ΕΛΕΓΧΟΣ
-Ελέγχουμε από το ελαστικό εξωτερικά και εσωτερικά για αγκάθια , γυαλιά και γενικά αιχμηρά αντικείμενα με το μάτι και την αφή. Εάν δεν βρίσκουμε κάτι μπορούμε να βάλουμε αέρα στην σαμπρέλα για να εντοπίσουμε την τρύπα και να δούμε σε ποιό σημείο του τροχού αντιστοιχεί*.
- Ελέγχουμε την φακαρόλα να είναι σε καλή κατάσταση και σωστά τοποθετημένη ώστε να καλύπτει όλες τις τρύπες από τα καψούλια και να είναι στην ευθεία με την τρύπα της βαλβίδας. Εάν εντοπίσουμε μια φθαρμένη ή λάθος τοποθετημένη φακαρόλα (όπως βλέπουμε στις από κάτω φωτογραφίες) είναι βασικός ύποπτος για μια σκασμένη σαμπρέλα και πρέπει να αντικατασταθεί.
- Τέλος ελέγχουμε την κατάσταση του ελαστικού. Εάν δεν έχει εξαφανισθεί η χάραξη του πέλματος , έχει παρουσιάσει ραγίσματα ή φαίνονται τα λινά - αντικαθιστούμε το ελαστικό ! - εκτός από τον κίνδυνο χρήσης που υπάρχει θα πληρώσουμε το κόστος απόκτησης νέου ελαστικού σε σαμπρέλες
*EXTRA TIP: Εάν η τρύπα βρίσκεται στην εξωτερική μεριά της σαμπρέλας ψάχνουμε για τον "φταίχτη" στο ελαστικό , εάν είναι στην εσωτερική - στην φακαρόλα και εάν βρούμε δύο τρύπες κοντά μεταξύ τους (το λεγόμενο snake bite) το "σκάσιμο" έχει γίνει από κάποια κρούση, ενδεχομένως σε ένα πεζοδρόμιο ή μια λακούβα.
ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΑΜΠΡΕΛΑΣ
-Βάζουμε ελάχιστο αέρα στην σαμπρέλα μας (ειδικά εάν είναι καινούρια) ίσα ώστε να της δώσουμε σχήμα .
-Ξεκινάμε να τοποθετούμε την σαμπρέλα βάζοντας πρώτα την βαλβίδα και κινούμενοι κυκλικά ακολουθώντας το στεφάνι σπρώχνουμε με τα δάχτυλα μας την σαμπρέλα ώστε να μπει μέσα στο στεφάνι, προσέχοντας να μην διπλώνει κάπου.
-Τοποθετούμε το ελαστικό με τα χέρια μας ξεκινώντας από την απέναντι μεριά από την βαλβίδα, κινούμενοι πάλι κυκλικά ενώ ταυτόχρονα προσέχουμε να μην πιάσουμε την σαμπρέλα ανάμεσα στο ελαστικό και το χείλος του στεφανιού. Κοιτάμε να τοποθετούμε το ελαστικό ίσα και από τις δύο μεριές έχοντας σαν σημείο αναφοράς την βαλβίδα. Αυτό θα μας διευκολύνει στην τοποθέτηση ειδικά εάν το ελαστικό μας είναι σκληρό.
- Ιδανικά τοποθετούμε το ελαστικό εξ' ολοκλήρου με τα χέρια μας. Εάν αυτό δεν είναι εφικτό , λίγο πριν κουμπώσει ολόκληρο κρατάμε την μια άκρη στην θέση της με το χέρι μας και ξεκινάμε να βάζουμε με ένα κουταλάκι την άλλη άκρη - και όχι στην μέση του κενού - ΠΡΟΣΕΧΟΥΜΕ ΝΑ ΜΗΝ ΠΙΑΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΣΑΜΠΡΕΛΑ ΑΝΑΜΕΣΑ ΣΤΟ ΚΟΥΤΑΛΙ ΚΑΙ ΤΟ ΣΤΕΦΑΝΙ γιατί θα την σκάσουμε. Αφού κουμπώσει αυτό που ήταν άκρη επαναλαμβάνουμε στην νέα άκρη - χωρίς να αφήσουμε το ελαστικό με το άλλο χέρι, πάντα προσέχοντας μην πιάσουμε την σαμπρέλα.
-Αφού τοποθετήσουμε το ελαστικό σε όλο το στεφάνι, σπρώχνουμε την βαλβίδα ελαφρώς προς τα πάνω και τραβάμε αντίστοιχα προς τα κάτω ώστε να βεβαιωθούμε ότι δεν έχει πιαστεί από το λάστιχο η σαμπρέλα και ότι η βαλβίδα θα είναι ίσια.
-Ελέγχουμε ότι το ελαστικό δεν πατάει την σαμπρέλα τραβώντας το λάστιχο ελαφρώς από τα τοιχία του στεφανιού.
-Βάζουμε αέρα στο ποδήλατο ανάλογα το ελαστικό (κοιτάμε τις αναγραφόμενες πιέσεις που υπάρχουν στο τοίχωμα του ελαστικού που χρησιμοποιούμε)
tip : εάν έχουμε campagnolo φρένα ή ubrake βάζουμε αέρα απλά για να πάρει λίγο σχήμα το ελαστικό και συμπληρώνουμε μετά την τοποθέτηση του τροχού πάνω στο ποδήλατο.
-Ελέγχουμε ότι η βαλβίδα βγαίνει ίσια και όχι υπό γωνία από το στεφάνι.ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΤΡΟΧΟΥ
-Σε ποδήλατο με ταχύτητες ενώ βάζουμε τον τροχό στο ποδήλατο τοποθετούμε το πάνω και εσωτερικό μέρος της αλυσίδας στο μικρό γρανάζι και μετά στα dropout (το να πιέσουμε προς τα κάτω τον βραχίονα του εκτροχιαστή βοηθάει στην τοποθέτηση) .
-Σε ποδήλατο με δισκόφρενα προσέχουμε ο δίσκος να μπει ανάμεσα στα τακάκια και να μην τα "καβαλήσει"
-Εάν έχουμε μονοτάχυτο τεντώνουμε επιτρέποντας στην αλυσίδα να έχει τζόγο περίπου 1 εκατοστού.
-Ασφαλίζουμε τον τροχό στο πλαίσιο χωρίς να το παρακάνουμε με το σφίξιμο γιατί υπάρχει κίνδυνος να καταστρέψουμε τα ρουλεμάν του τροχού ή και το πλαίσιο. Αν έχουμε σύστημα quick release βεβαιωνόμαστε ότι είναι στην θέση "closed".
tip: Αφού ασφαλίσουμε τον τροχό ακουμπάμε το ποδήλατο με τις ρόδες κάθετα στο έδαφος απασφαλίζουμε και ξανασφαλίζουμε τον τροχό. Αυτό το κάνουμε για να βεβαιωθούμε ότι ο τροχός έχει μπεί ίσια ( αυτό λειτουργεί μόνο σε ποδήλατα με κάθετα dropout , σε ποδήλατα με οριζόντια και διαγώνια dropout πρέπει να το κάνουμε με "το μάτι".
- Κλείνουμε τις δαγκάνες των φρένων (εφόσον τις έχουμε ανοίξει)
ΚΑΛΑ ΚΑΙ ΑΣΦΑΛΗ ΧΙΛΙΟΜΕΤΡΑ!